Prikkelverwerking

onderprikkeling1_bewerkt

Iedere leerkracht kent ze wel, leerlingen die blijven wiebelen of leerlingen die wegdromen in de klas.

Prikkelverwerking heeft invloed op het concentratievermogen en de mate van alertheid en dat is cruciaal voor het kunnen leren. Leerlingen die onder- of overprikkeld zijn vertonen vaak storend gedrag in de klas. De leerling die onderprikkeld is, zit onderuit gezakt, lijkt lui, ongeïnteresseerd of er is moeilijk contact mee te krijgen. De leerling die overprikkeld is, is snel afgeleid, actief, wil bepalen hoe de dingen gaan en is vaak snel boos.  Tijdens de workshop gaan we behandelen hoe dit gedrag ontstaat, wat gebeurt er in de hersenen. Daarna gaan we aan de slag wat dit voor jou als leerkracht betekent. Hoe richt je je klas in? Welke leerling heeft er het meest profijt van om dicht bij de deur te zitten? Hoe gebruik je hulpmiddelen zoals geluidsbeschermers en wiebelkussens?

De workshop duurt 2 uur.

Door deze workshop zal je met andere ogen naar je klas kijken. Je hebt handvaten om kinderen die onderprikkeld zijn actiever te krijgen en kinderen die overprikkeld zijn meer rust te geven. Het resultaat is dat de leerlingen zich meer gezien voelen, kinderen meer betrokken zijn bij de instructie, minder storend gedrag in de klas en het leerrendement omhoog gaat. Voor zowel de leerkracht als de leerling prettig!

Voor meer informatie mag je mij altijd mailen of bellen.